۱ـ باحذف واژه های نادرست، عبارت های درست رابنویسید.
آ) هرگاه اتم،الکترون به گیردبه(کاتیون ـ آنیون )تبدیل می شود.
ب) یکی ازاصول محافظت از منابع شیمیایی ( بازگرداندن ـ بازبه کاربردن )به معنی جمع آوری ونگاه داری موادیاوسایل برای بازفراوری آن هااست.
پ) بوی بدحاصل ازتجزیه ی زباله های (زیست تخریب پذیر ـ زیست تخریب ناپذیر )به دلیل وجود مقادیرناچیز ترکیب های (نیتروژن دارـ گوگرددار)درزیست گازاست.
ت) مغزمدادبه طورعمده ازجنس( گرافیت ـ خاک رس) است،هرچه مقدارخاک رس( بیش ترـ کم تر) باشد مغزمدادسخت تراست.
ث)بر طبق نظریه ی جنبش مولکولی گاز ها ،میانگین انرژی جنبشی ذره های سازنده ی همه ی گازها دریک دمای معین با هم برابر (است ـ نیست )وبا افزایش دما،میانگین سرعت ها وانرژی های جنبشی آن ها (افزایش ـ کاهش)می یابد.
۲ـ هریک از مواردستونA به یکی ازموارد ستونBمربوط است. ارتباط موجودرادربرگه ی امتحانی بنویسید.
(2مورد از ستون B اضافی است)
A | B |
1) گاز گلخانه ای | آ) پاک کننده ها |
2) صفر مطلق | ب)انرژی هسته ای |
3) هیدروکربن سیر نشده | پ)اتین |
4) بسپار | ت)متان |
5) سوخت غیر فسیلی | ث) باز نگری کردن |
6) مزیت بازگردانی | ج)C °273ـ |
چ) اشتغال زایی | |
ح) پلی اتیلن |
3ـ در مورد ترکیب های CFC (کلروفلویروکربن ها) به پرسش ها پاسخ دهید.
آ) یک کاربردبرای CFC بنویسید.
ب) چه تأثیری بر لایه ی اوزون دارد؟توضیح دهید.
۴ـ فرمول شیمیایی ترکیب های شناخته شده ی ذیل را در نظربگیرید:
CBr4 - PCl3 - Ca3N - 2NaF
بااستفاده از جدول ذیل که بخشی ازجدول تناوبی عنصرهارانشان می دهد،فرمول شیمیایی ترکیب های حاصل از عنصرهای داده شده رابنویسید.
7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
F | O | N | C | B | Be | Li |
Cl | S | P | Si | Al | Mg | Na |
Br | Se | As | Ge | Ga | Ca | K |
آ) Si و F ب)Mg و P پ)K وCl
۵ـ درهرموردعلت را بیان کنید.
آ) سوزاندن زیست گاز ( بیوگاز ) بهتر ازرهاکردن آن درهوااست. ب) افزودن کاتیون های +3 Alیا +3 Fe در یکی از مراحل تصفیه ی آب شهری پ)گازها برخلاف مایع ها وجامدها تراکم پذیرند.
6ـ مفاهیم ذیل را تعریف کنید. آ)مه دود فوتوشیمیایی ب)هوای مایع پ)آلاینده های نوع دوم ت) CNG
محققان موفق به جداسازی آب از نفت خام شدند
لین فنگ وهمکارانش از دانشگاه تسینگهوا درپکن،شبکه ی فلزی میکروساختاری ایجادکرده وآن رابایک ماده ی هیدروژل پلی آکریلامیدی نانو ساختارابرآب دوست وابرروغن گریز پوشش داده اند.
این ماده ی جدید می تواندازمخلوط های آب وروغن هایی مانند روغن نباتی،بنزین وگازوییل وحتی ازمخلوط های آب ونفت خام،بدون هیچ توان اضافی وبه صورت انتخاب پذیری،آب را به طورموثری(بیش از99درصد)جداکند.این فناوری کاربردهای بالقوه ی جذابی درتصفیه ی پساب های روغنی صنعتی ونشت نفت خام دارد.
منبع:ایسنا
مهارت های یادگیری |
مفهوم یادگیری |
راهکارهای افزایش معدل |
همانطور که می دانیم اخیرا معدل به عنوان یکی از فاکتورهایی که در رتبه بندی دانش آموز در کنکور تاثیر گذار است، مطرح می باشد. بنابراین خالی از لطف نیست که راهکارهایی که می توانند به منظور افزایش معدل مورد استفاده قرار بگیرند را مورد بررسی قرار دهیم: 1- داشتن هدف و انگیزه: شرط اول به منظور انجام هر کاری داشتن هدف و انگیزه است. دانش آموز باید در مرحله اول هدفهای خود را به صورت واضح و مکتوب مشخص نموده (مثلا این ترم قصد دارم معدلم بالای 18 شود) و دلایلی را که قصد دارد به هدف مزبور برسد (مثلا: چون می خواهم رتبه ام در کنکور دو رقمی بشود قصد دارم معدلم بالای 18 باشد) نیز مشخص نماید تا از انگیزه کافی برخوردار باشد. 2- مدیریت زمان: بعضی ها به دلیل نداشتن مدیریت زمان فقط وقت کمی را برای درس خواندن و مطالعه در اختیار دارند که این خود می تواند باعث کاهش معدل شود. 3- تمرکز: داشتن تمرکز برای انجام هر کاری به نحو احسن لازم است. اگر انسان کارهای مختلفی را انجام داده و مرتبا از این شاخه به آن شاخه بپرد به نتایج قابل توجهی دست پیدا نخواهد کرد. 4 - برنامه ریزی: داشتن برنامه ریزی صحیح لازمه انجام هر کار بزرگ یا کوچکی است. برنامه ریزی نکردن در واقع برنامه ریزی کردن برای شکست است. در رابطه با برنامه ریزی صحیح نکات زیادی وجود دارد که در این مختصر نمی گنجد فقط به عنوان دو نکته اساسی می توان گفت که برنامه ریزی برای هر شخص باید با توجه به عادتها و شرایط او توسط خودش انجام شود و ضمنا برنامه باید منعطف باشد و در صورتی که در آینده مشکلی پیش آمد که نتوانستیم برنامه را به آن شکلی که پیش بینی کرده بودیم انجام دهیم، برنامه را به راحتی بتوانیم اصلاح نماییم. 5- استفاده از مدرسین خوب: گاهی اوقات برای قسمتهایی از درس مشخص (مثلا برای بخشهایی از درس شیمی) یا تعدادی از درسها لازم می شود که از مدرسین با تجربه بهره برد. |
عوامل موثر در موفقیت تحصیلی |
۱-مطالعه ی صحیح 2- داشتن تمرکز وقتی شما به بهانه بهتر فهمیدن بسیار کند پیش می روید و کلمه به کلمه می خوانید، درگیری ذهنی مطلوبی را ایجاد نمی کنید و ذهن شما که از این ساکن بودن کلافه می شود، خود را در جایی دیگر مشغول می کند و حواستان پرت می شود. بنابراین سرعت مطالعه خود را تا آنجا افزایش دهید که یک درگیری ذهنی مطلوب ایجاد شود. در این سرعت، ذهن متمرکز است. حتی اگر بتوانید سرعت مطالعه خود را به دو برابر افزایش دهید بسیار عالی است چرا که هم در وقت خود صرفه جویی نموده اید و هم با درگیری ذهنی و تمرکز بیشتری خوانده اید. مطالعه اولیه همان گرفتن اطلاعات ابتدایی است. در مطالعه اولیه، قصد شما کنجکاو کردن ذهن با گرفتن اطلاعات ساده و کم حجم و مقدماتی است. در مطالعه اولیه شما متن را خط به خط نمی خوانید بلکه نگاهی گذرا به متن می اندارید و یک سری مفاهیم اولیه را از متن می گیرید که مثلاً متن حول و حوش چه موضوعی است. یادتان باشد که پیش از مطالعه، با یکی دو سؤال، ذهن خود را هدفدار کنید. وقتی می گوییم هنگام مطالعه مدام از خودتان سؤال کنید، منظورمان این است که پیش از مطالعه، در حین مطالعه و پس از آن، می توانید از خود بپرسید هنگام مطالعه، همیشه قلم و کاغذی در دست داشته باشید. چه آنچه که می خوانید رمان باشد چه شعر، چه مطالعه آزاد، چه کتاب درسی، اعم از حفظ کردنی یا فهمیدنی. در یک مطالعه فعال و پویا، کمتر چیزی می تواند به اندازه قلمی که در دست دارید، ذهن شما را درگیر و متمرکز کند. در آخرین مرحله، به نوشته خود نگاه می کنید و همه چیز را به خاطر می آورید. یادمان هست که این نوشته ها اشاره وار و مختصر بود. قصد شما این است که با بیانی اجمالی تر و ساده تر بین نوشته ها و مطالب کتاب ارتباط برقرار کنید. تلاش شما برای برقرار سازی ارتباط میان نوشته های مختصر و مفاهیم کتاب همان درگیری ذهنی است. همان درگیری ذهنی که برای تمرکز حواس به آن نیاز مبرم داریم. 3- برنامه ریزی صحیح |