شیمی

آموزش شیمی

شیمی

آموزش شیمی

معرفی دانشکده شیمی دانشگاه تربیت معلم تهران

معرفی دانشکده شیمی دانشگاه تربیت معلم:

دانشکده شیمی دانشگاه تربیت معلم با قدمت ترین و یکی از  معتبرترین  دانشکده ها  در کشور  محسوب می گردد . در گذشته با نام دانشسرای عالی فعالیت  می کرده است و اکنون در  دو بخش تهران و پردیس کرج در حال فعالیت است. درحال حاضر  دارای 30 عضو هیات علمی تمام وقت، و حدود 500  نفر دانشجوی کارشناسی  ، 60 نفر کارشناسی ارشد و20نفر دانشجوی دکتری تخصصی می باشد. این دانشکده در مقطع کارشناسی در گرایشهای شیمی محض، شیمی کاربردی در دوره های روزانه و شبانه  و در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی تجزیه ، شیمی فیزیک و کاربردی در دوره های روزانه و شبانه  و در مقطع دکتری تصصصی گرایشهای شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی تجزیه ، شیمی فیزیک در دوره روزانه دانشجو پذیرفته و به فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی خود ادامه می دهد.این دانشکده دارای آزمایشگاهها و تجهیزات بسیار پیشرفته بوده و به  وسایل مدرن از قبیل , NMR CHN و GC-MS و طیف سنجهای IR ،FTIR، UV-VIS، جذب اتمی، هدایت سنج و ... مجهز می باشد.

این دانشکده با داشتن اعضای هیات علمی  مجرب و همچنین جذب نیروهای جوان و کارآمد همواره یکی از دانشکده های مطرح در زمینه علم شیمی در ایران محسوب شده است. بیش از صدها مقاله چاپ شده در ژورنالهای علمی سراسر جهان محصول فعالیت  اساتید برجسته و دانشجویان این دانشگاه است. شایان ذکر است در حال حاضر صدها  فارغ التحصیل این  دانشگاه در بخش های مهم این مرز و بوم از جمله به عنوان عضو  هیات علمی با درجه دکتری در سایر دانشگاهها  پایه گذار خدمات برجسته بوده و همواره در پیشرفت  میهن اسلامی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نبوده اند. درضمن همکاری چشمگیر این دانشکده با دیگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها خصوصاً در سالهای اخیر، زمینه ساز ارتباط تنگاتنگ و امیدوارکننده در زمینه پژوهشهای بنیادی  و صنعت در جهت رفع هرگونه وابستگی به بیگانگان شده است.

مسئولان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشکده شیمی تمام تلاش خود را بکار بسته اند تا هرچند جزئی در جهت رفع مشکلات، سرعت بخشیدن به امور، افزایش و به روز رسانی اطلاعات و صرفه جویی در هزینه های جاری اقدامات لازم  را بعمل آورده و از هیچ کوششی فروگزار نباشند.

بدینوسیله از کلیه دانش پژوهان ارجمند جهت تحصیل در این دانشکد ه دعوت بعمل می آید و همواره از طرحهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی شما در زمینه علم شیمی استقبال می شود.

 

تاریخچه ی دانشگاه تربیت معلم تهران

تاریخچه دانشگاه تربیت معلم
نخستین موسسه تربیت معلم کشور برای مدارس ابتدایی تحت عنوان «دارالمعلمین مرکزی» در سال 1298 شمسی تاسیس ومحل این مؤسسه در تهران، ساختمان وزارت فرهنگ واقع در تخت زمرد بود، بدلیل افزایش مدارس و نیاز به آموزگاران تعلیم دیده در مهر 1307 دارالمعلمین مرکزی به دارالمعلمین عالی با اهداف جدید به تصویب شورای عالی معارف وقت رسید در آذر 1308 قانونی در خصوص اصلاح اساسنامه و کمک به دارالمعلمین عالی و استخدام فارغ­التحصیلان آن به تصویب مجلس شورای ملی رسید و از این تاریخ دارالمعلمین­عالی به دو قسمت علمی و ادبی تقسیم شد. به دلیل گسترش رشته­ها در سال 1311 دارالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل و در سال 1312 نام دارالمعلمین عالی به «دانشسرای عالی» تغییر یافت در سال 1342 هیات وزیران دانشسرای عالی را منحل و سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی جایگزین آن شد پس از تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی در سال 1346 مجدداٌ سازمان یاد شده تحت عنوان دانشسرای­عالی زیر نظر وزارت قرار گرفت. در سال 1353 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، نام دانشسرای عالی به دانشگاه تربیت معلم تغییر یافت و ادارة آن به صورت هیأت امنایی درآمد. با تاسیس دانشگاه، توسعه برنامه تربیت دبیر در سطح کشور جزء اهداف آن قرار گرفت و دانشسراهای عالی در شهر های زاهدان، سنندج و یزد تاسیس گردید و مدرسه­های علوم اراک و کاشان تحت پوشش دانشگاه تربیت معلم قرار گرفتند در سال­های 1366 و 1368 شعبه­های این دانشگاه در شهرهای سبزوار و تبریز تاسیس شدند و در سال 1369 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی تمام واحدهای وابسته به شعبه­های دانشگاه از آن منفک و مستقل شدند، دانشگاه تربیت معلم در حال حاضر دارای4 معاونت،7 دانشکده، 4 موسسه تحقیقاتی، 4 پژوهشکده، 2 قطب علمی و 264 عضو هیات علمی شامل 29 استاد، 36 دانشیار، 148 استادیار، 49 مربی و 2 مربی­ آموزشیار می­باشد.
ساختمان مرکزی دانشگاه در تهران واقع در خیابان شهید مفتح می­باشد مساحت زمین آن حدود 2 هکتار است و ساختمان آن بر اساس طرح مهندسی مارکف روسی تبار (ساختمان کتابخانه مرکزی کنونی) ساخته شده­است. با افزایش رشته­های تحصیلی و گسترش فعالیت­های آموزشی، تحقیقاتی و پشتیبانی زمینی به مساحت تقریبی 212 هکتار در منطقه پردیس کرج به دانشگاه واگذار گردیدکه عملیات احداث ساختمان از سال 1355 آغاز و در حال حاضر ساختمان­های دانشکده علوم پایه، سازمان مرکزی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده تربیت بدنی، 23 بلوک خوابگاه دانشجویی، منازل سازمانی، تاسیسات، استخر و ... ساخته شده است.
   

قواعد پنچگانه موفقیت درکنکور

قواعد پنجگانه موفقیت در کنکور در این مقاله سعی می‌کنیم اصول و قواعد اساسی موفقیت در کنکور را اجمالاً مورد بررسی قرار دهیم واین قواعد عبارتنداز: 1- احساس خلأ 2- تعیین هدف3 - برنامه‌ریزی و مشاوره صحیح و اصولی 4- مطالعه صحیح و اصولی5 - بهداشت روان اینک به شرح مختصر هریک از این قواعد پنج‌گانه می‌پردازیم: 1- احساس خلأ : اصولاً شکل گیری هر انگیزه‌ای برای حرکت ناشی از احساس کمبود و خلاء می‌باشد. انسان تا احساس گرسنگی نکند به سوی غذا نمی‌رود و تا احساس فقر نکند به سوی غنا گام بر نمی‌دارد ما برای حرکت به سوی مقصد احتیاج به انگیزه داریم و برای طی کامل مسیر نیز این «انگیزه» باید لحظه به لحظه تجدید و تقویت شود. اثبات این مسأله آسان است. تا وقتی که انسان در خود احساس خلأ و کمبودی نکند انگیزه‌ای برای حرکت ایجاد نمی‌شود. پس از شروع به حرکت نیز دوام و استمرار آن منوط است به بقاء این احساس. لذا هرلحظه که انسان متوجه شود که کمبود برطرف شده است یا اینطور تصور کند، بدیهی است که از حرکت باز می‌ماند. انسان تااحساس جهل (خلاعلم )نکند به سوی کسب دانش گام بر نمی‌دارد. تحصیل علم نیز به همین ترتیب است. و برای استمرار این حرکت نیز باید «فقدان علم» همواره مدنظر باشد. بی‌شک از بین رفتن این احساس، انگیزة جویندة علم را زایل می‌کند و او را از حرکت باز می‌دارد 2- تعیین هدف : گام بعدی در دستیابی به یک مقصود شناخت دقیق و کامل‌ِ آن است. زیرا پس از آنکه انسان کمبود و خلأ چیزی را در خود احساس ‌کند برای رفع آن تلاش می‌کند. اما تنها این کافی نیست بلکه او نیازمند دورنمایی است که تا انتها او را در یک مسیر به حرکت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگیری کند و آن چیزی جز تعیین «هدف» و شناخت کامل و دقیق آن نیست. در تعیین هدف نکات زیر باید مورد توجه واقع شود: الف) هدف باید متعالی و ارزشمند باشد. بدون شک اهدافی بی ارزش و پوچ مانند «فرار از سربازی» و «چشم هم‌چشمی» نمی‌تواند دورنمای مناسبی برای حرکت باشد. ب) هدف باید واضح و مشخص باشد و داوطلب کاملاً به آن آگاهی و اعتقاد داشته باشد. بسیاری از داوطلبان شرکت کننده در کنکور از اهداف واقعی خود بی‌خبرند. وقتی از آنها پرسیده می‌شود «هدف شما از مطالعه و تحمل سختی‌های شرکت در کنکور چیست؟» از «علاقه»، «استعداد»، «درآمد» و امثال اینها صحبت می‌کنند اما پس از چند لحظه اعتراف می کنند که علاقه‌ای به رشتة مد نظر خود ندارند یا برای کسب درآمد نیازی به تحصیل احساس نمی‌کنند و استعدادی هم در میان نیست. مشخص نبودن هدف یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت داوطلبان است. ج) هدف باید ثابت باشد. معمولاً تغییر هدف آثار سوء و جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد. در نظر بگیرید داوطلبی برای قبولی در رشته مهندسی عمران شروع به مطالعه می‌کند و طبق عادت نادرست، وقت خودرا تماماً مصروف یادگیری دروس اختصاصی می‌کند اما پس از مدتی بنا به دلایلی تصمیم به شرکت در آزمون زبان انگلیسی می گیرد و در مدت کوتاه باقیمانده تا کنکور مجبور است دروس عمومی را که مدت مدیدی از آنها غافل بوده است مطالعه کند. تأثیر ناخوشایند تغییر هدف در چنین مواردی آشکار است. د) هدف باید واحد باشد. در نظر داشتن چند هدف آن هم اهدافی که همسو نیستند (مثلاً انتخاب رشته‌هایی که در یک زیر گروه نیستند) موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان بر داوطلب می‌شود. 3- برنامه‌ریزی و مشاوره صحیح و اصولی: پس از تعیین هدف و شروع به حرکت، نخستین نیازی که احساس می‌شود یک "برنامة صحیح و اصولی" می‌باشد. در این مرحله انسان از خود می‌پرسد: «حال که باید برای تحقق یک هدف حرکت کنم «راه درست» کدام است؟ راه درست برای نیل به مقصود همان «برنامه‌ریزی صحیح و اصولی» است. رسالت یک برنامه خوب آنست که ما را با صرف کمترین انرژی و زمان به تمامِ اهداف تعیین شده برساند. برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای داوطلبان کنکور باید دارای شرایط زیر باشد: الف) تجزیه زمان باقی مانده به واحدهای کوتاه مدت: بدین معنا که مثلاً اگر تا روز آزمون صد روز باقی است این صد روز به دوره‌هایی کوتاه مدت همچون دوره‌های هفت یا ده روزه تقسیم شوند و تکلیف داوطلب در هر دوره مشخص باشد. این تقسیم‌بندی موجب می‌شود داوطلب گذران دوره‌های زمانی را یکی پس از دیگری احساس کند و بتواند تا حدی برنامة آیندة خود را پیش‌بینی نماید و در پایان هر دوره خود را بیازماید تا از میزان پیشرفت خود مطلع شود. ب) برنامه ریزی باید مبتنی بر تجربه باشد: بدون تردید برای رسیدن به یک هدف، بهترین و مطمئن‌ترین راه‌، حرکت در مسیری است که از «آزمون و خطا» سر سلامت به درآورده باشد و امتحان خود را پس داده باشد. تجربة برنامه‌های غیراصولی و نیازموده و همچنین برنامه‌هایی که از جانب افراد غیر متخصص و غیرکارآزموده طرح‌ریزی شده است به داوطلبان شرکت در کنکور – که فرصت کوتاه و جبران ناشدنی دارند – به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. ج) تجویز کلیة دروس در کلیه واحدهای زمانی: نکتة بسیار مهمی که هر برنامة اصولی باید آن را تأمین کند «قرار دادن کلیه دروس در کلیة واحدهای زمانی» است. مثلاً اگر برنامه تحصیلی شامل هفت مرحلة ده روزه باشد باید در هر هفت مرحله، داوطلب کلیة دروس را مورد مطالعه قرار دهد. غفلت از هر ماده درسی و تعویق در مطالعة هر درس هرچند کم اهمیت، تبعات سوء و جبران ناپذیری را به‌ دنبال دارد. البته باید توجه داشت که کمتر دانش‌آموزی توانایی برنامه‌ریزی اصولی و هدفمند را دارد و در اینجاست که نیاز به مشاوران متخصص و مجرب در این زمینه احساس می‌شود. در این مورد به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که مهمترین ویژگی مشاور آنست که خود توانسته باشد این مسیر را با موفقیت پیموده باشد و از راه و چاه آگاه باشد. 4- مطالعه صحیح و اصولی: یکی از کلید واژه‌های اساسی در موفقیت تحصیلی و بخصوص موفقیت در کنکور آشنایی داوطلب با تکنیک و اصول مطالعه است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که مطالعه برای کنکور یک مقوله پیچیده و علمی است و نیازمند آموزش است. با افزایش رقابت در کنکور و علمی و تخصصی شدن سؤالات تنها کسانی می‌توانند در این مبارزه نفس‌گیر پیروز شوند که با تکنیک‌ها و روش‌های مطالعه آشنا باشند. روش صحیح مطالعه روشی است که با صرف کمترین زمان و انرژی از سویی باعث تسلط کامل دانش‌آموز بر مطالب کتب درسی شود و از سوی دیگر ثبات معلومات را در ذهن او تضمین نماید. در شماره‌های آینده به این مقوله بیشتر پرداخته می‌شود. 5- بهداشت روان : تأثیر بهداشت و سلامت روان را بر فرآیند یادگیری، پیشرفت تحصیلی و حفظ و تقویت انگیزه داوطلب نمی‌توان انکار کرد. درواقع بهداشت و آرامش روان بستری مناسب جهت نیل به هدف را فراهم می‌آورد. علت شکست بسیاری از داوطلبان مستعد و کوشا در کنکور عدم تأمین آرامش و سلامت روان است. آفت‌های بهداشت روان از این قرار است. الف) افسردگی: افسردگی نوعی غم و اندوه و کاهش غیرطبیعی سطح شادمانی در انسان است. افسردگی موجب می‌شود داوطلب انرژی لازم را برای دنبال کردن برنامة تحصیلی خود، نداشته باشد و در میانة راه سرد و متوقف شود رابطه میان افسردگی و هجوم افکار منفی و مشغولیت بیش از حد فکر به این افکار و متعاقباً از دست دادن قدرت تمرکز و افت کیفیت یادگیری، کاملاً اثبات شده است. ب) استرس: استرس‌های روانی اگر بی‌قاعده و بیش از حد معمول باشند آرامش فرد را به مخاطره انداخته و او را از پیشرفت تحصیلی باز می‌دارند. ج) ترس از ناکامی: ترس از ناکامی که داوطلبان از آن به عنوان «اضطراب» و «دلشوره» یاد می‌کنند آفتی است که موفقیت هر داوطلب کنکور را تهدید می‌نماید. این ترس غیر موجه از آینده تمام وجود داوطلب را تسخیر می‌کند و بستر مناسب برای رشد و ثبات هرگونه دانش مفید را از بین می‌برد. ما نیز در این مجموعه مقالات می‌کوشیم با تمرکز بر اصول فوق و طرح مسائل موردنیاز، داوطلبان عزیز را گام به گام تا لحظة شرکت در این آزمون سرنوشت‌ساز همراهی کنیم و از این رهگذر بتوانیم در شادمانی موفقیت قشر فرهیخته و دانش‌ آموختة فردا سهیم باشیم . www.irandabir.org منبع: